Resultat

Rikspokalen 15/10-2016

 

Årets sista tävling för vår del som så många år tidigare blev Rikspokalen i Örebro, den här gången var dock start och mål förlagt till Kvinnersta-gymnasiet. Nästan 200 startande skulle ta sig an de 3 sträckorna, varav 26 st återfanns i vår klass.

Första sträckan hade inte körts i tävlingssammanhang på länge, riktigt rolig väg med mycket svängar. Något det även fanns gott om var sten som låg intill vägen, vilket vi bittert fick erfara med ca 2,5 km kvar till mål där vi höll in för tight i en vänstersväng och spräckte fälgen. Så det blev att ta sig till mål på punkterat hjul och drygt 20 förlorade sekunder. Smällen krökte även ett styrstag så även om vi kunde byta däck på transporten ut till SS2 var inte hjulinställning perfekt. Gick ändå rätt bra på tvåan, klassiska Dyltastigen, och vi noterade 11:e tid i klassen ca 8 sekunder efter snabbaste.

 

Så lite service, där styrstaget byttes ut och nya däck monterades innan vi drog mot avslutande SS3 som mätte 2 mil. Börjar kunna vägen ganska bra då den körts flera år i samma riktning, så det var bara att ladda på! Tyvärr ville inte bilen vara med riktigt till mål, i ett vägbyte 4-5 km från mål så brister en drivaxel och vi tvingas bryta för första gången i år. Tråkigt men sånt är livet, klockan på incar-filmen visade att vi hade nått bra på gång så vi tar med oss det in i nästa säsong!

 

Resultatlista

________________________________________________________

 

Kolsvarundan 17/9-2016

 

Näst sista deltävlingen i Svenska Rallycupen kördes i skogarna runtom Kolsva och hade lockat ett stort startfält på drygt 150 ekipage, varav 23 st i vår klass A-förare 2wd. Första start kl 10 så det blev en tidig morgon för att hinna till besiktningen i Köping innan vi tog oss mot serviceplatsen på järnverket i Kolsva.

Ut mot SS1 där vi blev ståendes i starten tyvärr pga att en olycka inträffat inne på sträckan som krävde ambulans. Ca timmen senare var det då dags att släppa kopplingen och ge sig iväg. Mycket snabb sträcka inledningsvis för att avsluta lite krokigare. En riktig kris i en snabb vänster som vi hade turen att reda ut, kunde slutat illa om det burit till skogs. SS2 om möjligt ännu snabbare väg men det flöt på bra och vi låg på tionde plats efter sträckan.

Strax efter starten på SS3 var vägen blockerad då ytterligare en medtävlare kraschat och skadat sig, så vi tillsammans med fyra andra ekipage stannade på platsen till ambulans anlände.

 

Så dags för service, lite översyn av bilen och förfriskningar för besättningen innan vi rullade ut mot de avslutande två sträckorna. Vägkaraktären ändrades åt det lite långsammare hållet men vi hade en fortsatt bra känsla i körningen. Efter SS4 hade vi avancerat till åttonde plats, och hade bara målsättningen att hålla den in i mål på sista sträckan. En liten käpp i hjulet kom efter ungefär halva sträckan då laddningslampan började blinka för att bara en stund senare lysa ilsket rött permanent. Koncentrationen stördes lite av detta, men kunde iallafall ta oss imål på sträckan utan att tappa nämnvärt med tid. Vi misstänkte att det skulle bli snålt med ström för att ta oss hela vägen tillbaka till Kolsva, men med alla förbrukare frånslagna lyckades det, även om det inte var med många sekunder till övers!

 

När alla tider räknats samman så slutar vi på en klart godkänd åttondeplats, 27 sekunder efter segraren vilket vi är jättenöjda med i det hårda motståndet.

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Limaracet 10-11/9-2016

 

Finalen i årets Back-SM serie kördes i Lima, en tävling som jag även deltog i förra året. Åkte upp redan på fredag eftermiddag för att anmäla och besiktiga bilen innan vi checkade in på boendet och en god natts sömn.

23 bilar kom till start i rallyklassen på lördagen samt 25 på söndag.

 

Lördag förmiddag var det då dags för träningsåk, och det var nog bland det halaste jag upplevt, bilen for från ena dikeskanten till den andra kändes det som. På med nya framdäck och ladda för första tävlingsåket! Dålig start med för mycket hjulspinn och bommad växel i målsvängen innebar 10:e plats. Sista åket för dagen, och inte heller här ville det sig riktigt, några riktigt vida svängar blev det men lyckades ändå klättra upp till åttonde plats.

 

Till nattvila och när vi vaknade på morgonen regnade det en hel del, vilket kändes positivt då det brukar gå bra på halt underlag för min del. Dock fortsatte den "rätta känslan" i bilen att lysa med sin frånvaro, misstagen avlöper varandra samtidigt som humöret sjunker mer och mer. I slutet på dagen räknar vi in en 13:e plats, vilket känns som en besvikelse, men det som grämer mig mest är att inte kunna få till ett "rent" åk på hela helgen..

 

Vi får iallafall ihop 23 SM-poäng och avancerar upp till 14:e plats i tabellen.

 

Resultatlista lördag

Resultatlista söndag

SM-tabell

________________________________________________________________

 

Röforsloppet 20-21/8-2016

 

Näst sista tävlingshelgen i Back-SM serien avgjordes med 80-års jubilerande Röforsloppet strax utanför Arboga, och vi tyckte att det kunde vara en tävling som passar oss. Vi blev 31 bilar till start på lördagen samt 29 på söndagen. Upp tidigt för att hinna ner till anmälan och besiktning samt att hinna gå en vända i backen innan kl 8 då träningen för MC drog igång.

Det snabbaste av två tävlingsåk skulle gälla som slutresultat.

 

Träningsåket genomlöpte utan större bekymmer, bara försöka hitta rätt linjer och fart genom svängarna. Blev mycket överraskade när klockan visade 8:e tid!

Första tävlingsåket och nu var det allvar. Ökade farten lite från träningen, men gled tyvärr ut alldeles för mycket precis innan mellantiden, och med så små tidsskillnader mellan placeringarna sjönk jag till elfte plats. Andra och sista åket för dagen, fick lite tips av broder Martin från åskådarled var det fanns tid att tjäna så nu var det bara att ge järnet! Fick till det riktigt bra och sänkte min egen tid med nästan 1,5 sekund vilket räckte till en helt fantastisk 7:e plats! Endast 9 tiondelar från pallen och 1,14 sekund från segern.

 

Till stugan och sova lite innan det var dags att ladda om för ny tävling på söndagen. Under natten kom en hel del regn vilket gjorde backen fuktig och hal på morgonens träning. Väder som tidigare passat mig bra och gjorde så även idag, 3:e tid på träningen!

Framåt lunch när tävlingsåken drog igång torkade det upp igen, första vändan resulterade i 7:e placering. Bra utgångsläge inför finalåket, och nu var det bara att släppa på alla tyglar.

Kan nog inte ha fått till det mycket bättre, vi avancerade till sjätte plats bara 16 hundradelar från att få kliva upp på pallen och 81 hundradelar efter segraren!! Extra kul när vi senare analyserade tiderna att jag från mellantiden och upp till mål var snabbast av samtliga :)

Sammanfattningsvis så kan helgen sammanfattas med ett ord - succé!

 

Vi skramlade ihop 31 SM-poäng, vilket gör att vi med största sannolikhet även kommer köra finalen i Lima om 3 veckor.

 

Resultatlista lördag

Resultatlista söndag

SM-tabell

________________________________________________________________

 

SM-sprint 12/7-2016

 

Så var det då dags för det vi sett fram emot hela våren, SM-sprinten i Norrköping som ingick i SM-veckan där SVT direktsände hela tävlingen.

Vi var 55 st bilar till start i 2wd klassen, varav de 20 bästa från kvalet gick vidare till final för att göra upp om medaljerna.

Samtidigt utgjorde kvalet en egen deltävling i vanliga SM-serien, och där var vi 34 ekipage i klassen Trimmat 2wd. Lite rörigt, jag vet.. ;-)

 

Hela teamet åkte ner på måndag eftermiddag för att besiktiga bilen och rekognosera banan innan vi kvarterade in oss på hotellet. Upp tidigt morgonen därpå för att köra träningsåk kl 9, innan själva tävlingen drog igång strax före lunch.

Bara ge järnet från början då vi visste det skulle bli enormt tight mellan placeringarna, och vi tyckte vi fick till ett skapligt åk även om det var lite för dålig attack i några svängar. Det visade sig fattas 1,9 sekunder för att få köra final.

Efter lite service och mat var det dags för andra kvalet, och sista chansen att slå sig in topp 20. Tyvärr blev det en bommad växel i första sväng, i övrigt gick det lite bättre runt hela banan. Sammanfattningsvis så slutar vi då på 34:e plats av de tvåhjulsdrivna bilarna, endast 1,5 sekund från den tjugonde plats som hade inneburit en biljett till finalen. I vår klass trimmat 2wd i SM-serien blir det en 23:e placering.

Vinnaren av kvalet slog oss med 3,4 sekunder, vilket vittnar om hur extremt tight det var under dagen! Så även om placeringen kanske inte blev vad vi hoppats på, så är vi ändå väldigt nöjda med vad vi lyckades åstadkomma under dagen.

 

Resultatlista SM-sprint

Resultatlista Trimmat 2wd SM

________________________________________________________

 

Emanuels Minne 3/7-2016

 

Årspremiär efter vinters renoveringar av bl.a. motorn skedde strax utanför Mjölby i Kimme Bergtäkt, där sprinten Emanuels Minne avgjordes med en sträcka som kördes 3 gånger. Inhoppande kartläsare denna gång var vår mekaniker Thijs.

 

Arrangören hade valt att dela på fram- och bakhjusdrivna bilar, så vi var fem startande i vår klass. Första åket var lite rattrostigt och det var svårt att hitta rätt tempo genom sträckan. Till andra vändan började farten komma tillbaka, och vi sänkte vår egen tid med ca 4 sekunder. Tredje och sista åket blev vägen i sämre skick, så ytterligare sänkning var tyvärr inte möjlig för vår del.

Men till slut blev det i alla fall en 3:e plats i klassen samt femma totalt,

4 sekunder från segraren så vi är jättenöjda med vår insats!

Bilen fungerade mycket bra så det var en perfekt genomkörare inför nästa tävling som är Sprint-SM den 12/7 som körs i samband med SM-veckan i Norrköping.

 

Resultatlista

________________________________________________________

 

Grangärdesprinten 5/9-2015

 

Sprint i Nyhammar med Grangärde RRC som arrangör stod på agendan idag, en sträcka på dryga 6 km skulle köras två gånger och tiderna lades sedan ihop till ett slutresultat. 11 bilar startade i vår klass (A-B 2wd).

Tidig uppstigning för att komma i tid till anmälan och besiktning som gick utan problem. Sedan upp till start där vi fick åka igenom sträckan med servicebilen en gång innan tävlingen. Här gällde det att vara uppmärksam och lägga vägen på minnet för att kunna åka fort direkt! Snabb och bred väg första kilometrarna, för att sedan övergå i nydikad lite smalare och krokigare karaktär mot målet.

 

Så dags för start. Vi hittade en bra rytm ganska omgående, lite feg här och var men helt okej. I mål kände vi oss nöjda och vid serviceplatsen fick vi en smärre chock när de andras tider kom upp. Tvåa totalt av alla 41 startande! Ca 8 sekunder efter ledaren som även ledde vår klass, och fem sekunder före trean.

Så till andra åket skulle vi bara försöka upprepa tiden från första, så borde vi kunna hålla vår placering in i mål.

Och det kändes bra hela vägen, hittade vägen lite bättre så kunde ligga på hårdare in i svängarna vi fegade för mycket i första åket. Väl i mål så hade vi sänkt vår egen tid med 3 sekunder, och säkrade därmed andraplatsen både i klassen och totalt! Känns helt fantastiskt, och även denna gång fungerade bilen klanderfritt.

 

Resultatlista

________________________________________________________

 

Back-SM Lima 22-23/8-2015

 

Dags att testa något nytt, att åka fort uppför är en konst som man inte lär sig över en helg. Men nu har vi i alla fall provat och det kommer säkerligen bli fler gånger framöver.

Vi åkte upp på fredag kväll för att besiktiga bilen och inkvartera oss i den hyrda stugan. Tidigt lördag morgon begav vi oss till depån för förarmöte och träningsåk. Svårt att veta var den optimala linjen och farten är, men vi lärde oss mer och mer under dagen och tiden sjönk med ca 3 sekunder till sista åket. Lördagen slutade med en elfte plats, och med bara 1,1 sekund upp till 3:e plats kan man väl lugnt säga att det är tight i den här sporten!

 

Till söndagen provade vi med lite andra däck, men allt eftersom man började hitta uppför backen bättre kom också viljan att ta i mer, vilket resulterade i det obligatoriska överladdet. Till sista åket för helgen lugnade jag ner mig lite, men lyckades inte nå ner till lördagens tid och det blev tolfte plats under söndagen. Mycket nöjda ändå med att bilen fungerade felfritt, och vi fick 21 SM-poäng med oss hem i bagaget!

 

Resultatlistor

SM-tabell

________________________________________________________

 

Rally Edane 28/6-2014

 

Då var vi tillbaka där premiären skedde med bilen för ganska exakt ett år sedan, i Edane strax utanför Arvika som var värd för deltävling 3 i Västra's Förbundsmästerskap. 22 ekipage stod på startlinjen i vår klass, A 2wd och det skulle bli en tuff dag med enorma mängder regn som gjorde sträckorna ännu mer utmanande! Sträckorna var överlag korta, så det gällde att vara på tårna direkt då vi visste att differenserna skulle bli små vid slutet på dagen.

 

Ut på SS1, en av sträckorna vi åkte ifjol men då åt andra hållet. Kom igång bra trots det oförutsägbara fästet som skiftade hela tiden, blev nervinkade några km in på sträckan då en av våra konkurrenter slagit i ett träd men var inga problem att passera. Senare på sträckan var en ordentligt lurig vänster som överraskade oss, men reddes ut utan allt för stora bekymmer.

Även SS2 var bekant för oss, som också kördes i motsatt riktning mot fjolåret. Det flöt på bra även här, bara hålla sig i linjen och försöka hålla sig undan den djupa leran som låg utanför spåren. Liten miss i ett vägbyte som kom fort på, annars inga problem.

 

SS3 var en ny sträcka som inleddes med en riktigt snabb och bred väg, genom ett grustag och sedan in på en mindre väg. Körningen stördes lite av att laddningslampan tändes och vi blev lite oroliga att batteriet skulle ge upp. Transportsträckorna till service kördes utan så mänga elförbrukare som möjligt. Men innan service skulle vi köra fjärde sträckan, vilken var fruktansvärt hal bitvis och vi flöt mest omkring. Några aha-upplevelser blev det, och vi tog oss till service och lunchuppehåll på 90 minuter. Mekarna gjorde ett bra jobb och bytte generatorn och laddade upp batteriet, samt att vi bytte däck bak och ändrade lite på dämparna för att få mer fäste i bakvagnen.

Efter de fyra inledande sträckorna låg vi på en fantastisk 9:e plats i klassen och tolfte totalt! Med 1,5 sekunder upp till åttan skulle vi göra vad vi kunde för att gå ikapp.

 

Tyvärr var generatorbytet förgäves då laddningen fortsättningsvis inte var tillräcklig, och vi fick snåla på strömmen. Tur för oss då att SS6 och 7 ströks och bara 2 träckor återstod. SS5 var också en ny sträcka, riktigt fin med bättre fäste än de andra. Tyvärr tappade vi lite tid till framförvarande och var nu 2,8 sek efter inför sista sträckan. SS8, som också kördes som SS4, och nu tog vi verkligen i. Halt som attan gjorde att vi hade några ordentliga bredsladdar, och vid målet hade vi tagit in 0,7 sekunder. Inte tillräckligt för att gå om alltså, men vi slutade ändå på en helt otrolig åttonde plats både i klassen och totalt!!

Verkligen ett av de bästa resultat vi någonsin gjort, och det är bara att konstatera att blött och trixigt passar oss som hand i handsken.

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Laxårallyt 7/6-2014

 

Andra deltävlingen i Västra's Förbundsmästerskap avgjordes i skogarna omkring Laxå. Efter problemen i Kopparberg helgen innan, hoppades vi nu att bilen skulle fungera bättre. 21 st till start i vår klass denna gång.

 

SS1 blev tyvärr struken pga en olycka, så vi körde direkt till 18 km långa SS2. Sträckan var ganska snabb inledningsvis, för att sen övergå till en krokigare karaktär, väldigt rolig sträcka! Vi tyckte att vi hade bra attack och kände oss väldigt nöjda när vi kom imål, och tiden visade på 11:e plats i klassen. På transporten in till service kände vi att motorn verkade röra på sig väldigt mycket, något som bekräftades av mekanikerna. Balken som främre motorfästet sitter i hade helt enkelt gått rakt av, och motorn vilade nu på hasplåten under bilen. Bara att packa ihop och åka hem..

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Kopparsvängen 31/5-2014

 

Tävling i Kopparberg, och återigen stora starfält, kul! 27 st i vår klass och drygt 160 totalt. Vi har väl ännu inga förhoppningar om att placera oss bra, utan bara få åka mycket i bilen utan problem. Något som idag tyvärr inte ville sig riktigt.

 

SS1 var en mindre skogsbilväg som inte var i jättebra skick, och tyvärr bärjade problemen redan här för oss. Bilen misstände och hackade hela sträckan igenom, vilket gjorde det mycket svårkört då bilen helt plötsigt kunde dö mitt i en sväng. Vi tog oss imål och bestämde oss för att försöka ta oss till servicen efter SS2 i alla fall. Tvåan var en mycket finare väg, stenhård och brutalt snabb bitvis! Till vår förvåning funkade bilen om inte problemfritt, så betydligt bättre.

 

På service bytte vi däck och gjorde en översyn, men kunde inte hitta något fel. Även SS3 var en fin och snabb väg, och med några få motorstörningar kom vi igenom utan problem. Sista sträckan, och också den längsta för dagen skulle avsluta rallyt. Kanonväg till en början, efter några km svängde vi av på en riktigt dålig väg och tändstörningarna återkom. Bilen gick fruktansvärt illa och det var nära att vi parkerade. Men så fort vi svängde ut på den finare vägen igen funkade det bättre, så vi fortsatte mot målet.

 

Slutligen blev det då en lite blygsam 18:e plats i klassen, men det var ändå skönt att vi kunde ta oss imål och få träna lite mer i bilen.

På söndagen felsöktes det grundligare, och vi tror oss hittat problemet i en kabel till vevaxelgivaren som nästan var helt av. Nya tag i Laxå nästa helg!

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Rally Karlstad 17/5 -2014

 

Då var det dags att dra igång årets säsong för vår del, och det blev på tuffast tänkbara sätt. Karlstad var platsen för första deltävling i Västras BF Förbundsmästerskap, och startfältet minst sagt imponerande med stora delar av SM-eliten på plats. A 2wd lockade flest ekipage med 37 st bilar.

Vårat mål låg på att ta oss imål utan problem för att få åka värdefulla mil i bilen.

 

Vägarna var överlag ganska snabba, så det gällde verkligen att våga om man ville slåss om topplaceringarna. Vi inledde inte alls bra, kändes som jag var extremt feg när det började gå undan. SS2 kändes bättre, men när vi passerar målskyltarna har bilen som startade före oss gjort en mycket vådlig rullning. Publiken vinkar till oss att stanna och vi hoppar ur för att se hur det är med dem. Tyvärr tvingas vi tillkalla ambulansen då särskilt föraren inte alls mådde bra. Vi hoppas de återhämtar sig och är tillbaka i skogen snart!

In på service för lite bensin och nya framdäck, sen vidare mot SS3. Det var även fortsatt helt fantastiskt fina vägar, och vi rullade på i vårt tempo. På sträcka fem genade vi lite för mycket och touchade en sten i dikeskanten, men med lite tur klarade vi oss utan punktering.

 

Sjätte och sista sträckan var en publiksträcka inne på Kalvholmens Motorstadion, där det gällde att bara ta sig imål för att kunna avsluta ett i stort sett problemfritt rally för vår del. Väl över mållinjen kunde vi lite överraskade konstatera att vår tid räckte till 13:e plats i klassen! Om man sen räknar bort de förare som inte hör till vårt distrikt hamnar vi på 8:e plats bland A-förarna i FM.

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Rikspokalen 19/10-2013

Säsongens sista tävling för vår del skulle ske i Örebro och deras tävling Rikspokalen. Arrangören hade lyckats locka ett stort startfält på hela 190 bilar, varav 24 startade i vår klass. Med lätt snöfall och minusgrader dagarna före tävling var vi alla lite nervösa för att det kunde finnas isfläckar ute på sträckorna, något vi som tur var klarade oss ifrån.

Det gällde att vara på hugget direkt då SS1 mätte hela 21 km och utgjorde 2/3 av hela tävlingen. Vi har åkt stora delar av sträckan förut och börjar hitta ganska bra bitvis, så det var bara att sätta högsta fart direkt! Fick in en riktigt bra känsla och attackerade bra och efter 12-13 km kom vi ikapp bilen som startade 1 min innan oss. Han höll åt sidan snyggt och prydligt så vi kunde passera utan tidstapp. Väl imål fick vi bekräftelse på vår känsla, 7:e tid i klassen och 10:a totalt!!

SS2 var en ny sträcka på drygt 4 km och vägen var lite smalare. Vi fortsatte i samma tempo, men i ett hårnålsvägbyte gled vi lite för långt ut i ingången. Tyvärr var det en järnstolpe med tillhörande betongfundament som stod väldigt nära vägen, och vänster bakhjul slog i hårt. Till en början trodde jag vi klarat oss undan med en punktering, men snart började bilen vingla mer och mer för att till slut tappa bakhjulet. Det visade sig att bakaxeltappen krökts vilket i sig resulterade i att hjullagret skurit, och då lossnade hjulet. Bara att styra åt sidan och parkera än en gång...

Men vi är supernöjda och stolta över den tid vi presterade på första sträckan, något vi tar med oss in i nästa säsong!

 

Resultatlista

________________________________________________________

 

Rejmes Svängen 21/9-2013

Med ny växelvajer på plats styrde vi service-bussen mot Askersund denna helg. Tävlingen ingick i Svenska Rallycupen så startfältet var stort, 26 i klassen och nästan 150 totalt med flertalet etablerade SM-ekipage.

Tävlingen inleddes med en kort publiksträcka i anslutning till huvudstarten vid Rejmes, i huvudsak på asfalt med trånga chikaner runt höbalar på knappa kilometern. Vi ville verkligen komma igenom SS1 för en gångs skull, så vi tog det lite lugnt och fick 19:e tid i klassen 3,4 sek efter.

Sen drog tävlingen igång på allvar med 12,3 km långa SS2, krokig och smal skogsbilväg. Försökte hålla oss i linjen, men mycket lösgrus gjorde det lite svårt, och det sladdade och for kanske lite väl mycket. 17:e tid 24 sek efter.

SS3, 13,2 km lång och lite större väg bitvis. Gjorde en väldigt dålig start och fick ta om på kopplingen några gånger. I övrigt flöt sträckan på ganska bra, och vi satte på nytt 17:e tid 28,7 sek efter. Sedan var det dags för 30 min service där bilen gicks igenom och fick lite påfyllning med bensin, samtidigt som besättningen tankade med mackor.

SS4, lite kortare med sina 6,6 km men desto finare, en riktigt stenhård och bred byväg. Med mer plats vill man förstås ta i lite mer, och med mycket rullgrus utanför spåren resulterade det i två mindre kriser där vi hängde över dikeskanten. Bredare väg verkade passa oss bättre då vi rullade in på 13:e plats, men hela 16,5 sek efter.

Så till avslutande SS5, dagens största prövning på hela 2 mil vilket inte är så vanligt sommartid. Har åkt delar av sträckan förut och vet att det finns en del luriga svängar, så vi bestämde oss för att se till att komma imål. Notläsning började stämma riktigt bra, kändes att man verkligen kunde lita på dem. Genomsvettiga kunde vi sätta 13:e tid på sträckan, och det blev också vår slutplacering. Vi blev till slut 1,49 min efter nykorade JSM-mästaren Johan Carlsson som vann, något vi är väldigt nöjda med då vi inför tävlingen trodde vi skulle vara längre efter.

Kul med rally igen!

 

Resultatlista

________________________________________________________

 

Noratrofén 14/9-2013

Då var det dags att göra ett nytt försök att nå mållinjen, denna gång var det i princip hemmatävling då Nora körde sin tävling med sträckor nästan ända uppe i Hällefors. Såklart lite extra pirrigt som vanligt när det går på vägar man känner igen lite bättre.

Klassen mönstrade 15 gasglada ekipage, när vi styrde ut mot SS1, vrålsnabba Finnå-sträckan (11km). Ingen bra väg att börja med när man knappt inte kört bilen, bromsade oerhört tidigt efter rakorna. Men vi kom in i det mer och mer, och kände att vi vågade lita mer på bilen.

Men efter 8 km var oturen framme igen, när jag la i femmans växel ut på en raka gick vajern mellan spak och låda av. Kom några svängar innan växeln hoppade ur, men lyckades rycka i vajeränden som var kvar så vi fick i treans växel igen. Kunde åka sträckan ut på den växeln för att efter mål konstatera att det var inget att göra åt, så istället för att fortsätta mot SS 2 åkte vi tillbaka till Nora och bröt. Frustrerande!!

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Götenerundan 17/8-2013

Vår debut som A-förare skulle ske i Götene. Det var 15 bilar till start i klassen och vårt mål låg väl egentligen bara på att komma runt och få välbehövlig träning i bilen. Tyvärr kom vi bara drygt 2 km på första sträckan innan ett rör på bränsletrycksregulatorn gick av och vi tvingades bryta. Tur i oturen var ändå att bränslet inte fattade eld då det sprutade rätt rejält i motorrummet.

Det korta biten vi fick åka kändes iaf bra, betydligt bättre attack än i Edane var känslan hos både mig och Martin.

 

Resultatlista

________________________________________________________________

 

Edaneracet 29/6-2013

Premiär med nya bilen! För att få känna lite på grejerna och få ett hum om hur bilen fungerar, valde vi att åka föråkare i Edane. 3 sträckor som kördes två gånger vardera skulle avverkas under dagen. Vi ökade farten allt eftersom och på slutet började det kännas ganska bra. Och framförallt fungerade bilen utan problem.

Stort tack till MK Team Westom för att vi fick testa bilen, och för fantastiska vägar! Vi kommer tillbaka nästa år och tävlar på riktigt!